Honda Ridgeline Owners Club Forums banner

Banden oppompen met stikstof???

11K views 54 replies 23 participants last post by  kermit777  
#1 ·
Een gerenommeerde bandenwinkel in mijn omgeving biedt aan om banden met stikstof op te pompen. Ze beweren dat met stikstof gevulde banden langzamer druk verliezen dan banden die met lucht zijn opgepompt en vochtvrij zijn. (Ik heb ook gehoord dat je een beter brandstofverbruik krijgt.) Ik vraag me af of iemand in de club heeft geëxperimenteerd met banden die met stikstof zijn opgepompt en wat de resultaten waren. Ik stel me voor dat de procedure "eruit met de slechte lucht - erin met de goede stikstof" veel lijkt op het spoelen van een nieuwe propaantank bij de eerste keer vullen, dus wachten tot de banden "afkoelen" voor de juiste "koude" bandenspanning is onnodig. Ik heb pas 3.000 mijl met mijn Ridge gereden en houd de banden op 32 psi met behulp van een luchtcompressor thuis, dus de Michelins die met de truck werden geleverd, vertonen vrijwel geen tekenen van slijtage (tot nu toe). Ik huiver bij de gedachte aan hoeveel het zal kosten om ze te vervangen. Moet ik voor stikstof gaan en de compressor naar de schroothoop sturen, of zal ik merken dat het vullen met stikstof de moeite en de extra kosten niet waard is?:confused:

#2 ·
ejmpgh said:
Een gerenommeerde bandenwinkel in mijn omgeving biedt aan om banden met stikstof op te pompen. Ze beweren dat met stikstof opgepompte banden langzamer druk verliezen dan banden die met lucht zijn opgepompt en vrij zijn van vocht. (Ik heb ook gehoord dat je een beter brandstofverbruik krijgt.)
Ik vraag me af of iemand in de club heeft geëxperimenteerd met banden die met stikstof zijn opgepompt en wat de resultaten waren.
Ik stel me voor dat de procedure "de slechte lucht eruit - de goede stikstof erin" veel lijkt op het spoelen van een nieuwe propaantank bij het eerste vullen, dus het wachten tot de banden "afkoelen" voor de juiste "koude" bandenspanning is onnodig.
Ik heb pas 3.000 mijl op mijn Ridge en houd de banden op 32 psi met behulp van een luchtcompressor thuis, dus de Michelins die bij de truck werden geleverd, vertonen vrijwel geen tekenen van slijtage (tot nu toe). Ik huiver bij de gedachte aan hoeveel het zal kosten om ze te vervangen.
Moet ik voor stikstof gaan en de compressor met pensioen sturen, of zal ik merken dat het vullen met stikstof de moeite en de extra kosten niet waard is?:confused:
Ik gebruik stikstof in mijn banden vanwege de ervaringen die ik ermee heb in de racerij (constant drukniveau van koud tot warm). Ik geloof niet dat het het brandstofverbruik zal verbeteren. Dat gezegd hebbende, zodra de lucht goed uit de banden is verwijderd en vervangen door stikstof, zou je moeten merken dat de warme temperaturen lager zijn dan met lucht. Ook zijn de stikstofmoleculen groter dan de zuurstofmoleculen. Zuurstof maakt slechts 20,nog wat procent van de lucht uit. De rest is stikstof en andere inerte gassen. De pure stikstofaanpak lijkt echter aannemelijk, aangezien de bandenspanning op mijn Ridges-banden slechts tussen de 1 en 2 pond per maand is gedaald, waarbij ik om de week controleer.

#3 ·
Heeft iemand heleum geprobeerd?

Wat de heck, ik dacht dat ik het wel even zou vragen.

Ik kende een monteur die vrouwen geld liet betalen om de lucht in hun banden te verwisselen van "zomerlucht" naar winterlucht".

Dat deed hij nadat hij kosten in rekening had gebracht voor het smeren van "uitlaatlager".

Ik bespot niemand, ik denk gewoon dat sommige dingen waar we voor betalen een giller zijn en onmogelijk kunnen werken, hoewel ik de eerste ben die zich aanpast aan nieuwe technologie.

#4 ·
Re: Heeft iemand heleum geprobeerd?

franc944 said:
Wat de heck, ik dacht ik vraag het eens.

Ik kende een monteur die vrouwen geld liet betalen om de lucht in hun banden te veranderen van "zomerlucht" naar winterlucht".

Dit deed hij nadat hij kosten in rekening had gebracht voor het smeren van "uitlaatdemperlagers".

Ik spot niemand, ik denk gewoon dat sommige dingen waar we voor betalen een giller zijn en onmogelijk kunnen werken, hoewel ik de eerste ben die zich aanpast aan nieuwe technologie.
Ik ging naar Costco en ze zuiverden de lucht en deden er gratis stikstof in.

#5 ·
Misschien zou "lachgas" beter zijn. In ieder geval, als je betrokken bent bij "wegagressie", kun je stoppen en aan je ventieldopje ruiken, kalmeren en vrolijk weer op weg zijn! :D

#7 ·
Ja, ben naar Costco geweest en heb alle banden, inclusief reserveband, met stikstof gevuld, 1 dag nadat ik mijn RL kreeg. Heb stikstof gebruikt met vorige voertuigen en ik herinner me eigenlijk niet dat ik ze ooit met lucht heb gevuld na de overstap naar N. Ik ben naar Mammoth geweest voor de hogere hoogte en temperatuur en het waarschuwingslampje ging nooit aan op mijn MB E320, dus ik denk niet dat het hetzelfde zal doen voor de RL.

#8 ·
De pure stikstofaanpak lijkt geloofwaardigheid te hebben, aangezien de bandenspanning van mijn Ridges-banden slechts tussen de 1 en 2 pond per maand is gedaald, waarbij ik om de week controleer.
Als de temperatuur relatief constant blijft, blijft mijn bandenspanning ongeveer hetzelfde met gewone lucht. Stikstof heeft een plaats in de racerij omdat de bedrijfstemperaturen van de banden vrij hoog zijn en omdat een verschil van een of twee psi de handling van de auto sterk kan beĂŻnvloeden. Geen van beide is van toepassing op de weg.

#9 ·
Webwader said:
Als de temperatuur relatief constant blijft, blijft mijn bandenspanning ongeveer hetzelfde met gewone lucht. Stikstof heeft een plaats in de racerij omdat de bedrijfstemperaturen van de banden vrij hoog zijn en omdat een verschil van een of twee psi de wegligging van de auto sterk kan beĂŻnvloeden. Geen van beide is waar op de weg.
Lucht zal overal veranderen van 4 tot 8 psi, afhankelijk van de rijstijl (binnen redelijkheid voor stads- / snelweggebruik), het wegdek en de wieluitlijning.

Stikstof zal onder dezelfde omstandigheden als hierboven variëren van ongeveer 2 tot 4 psi.

Dit is tenminste wat ik waar heb bevonden met mijn Ridge en mijn rijgewoonten.

#10 ·
Re: Heeft iemand heleum geprobeerd?

franc944 said:
Wat de heck dacht ik dat ik het zou vragen.

Ik kende een monteur die vrouwen geld liet betalen om de lucht in hun banden te verwisselen van "zomerlucht" naar winterlucht".

Hij deed dit nadat hij kosten in rekening had gebracht voor het smeren van "geluiddemperlagers".

Ik spot niemand, ik denk gewoon dat een deel van de dingen die we in rekening gebracht krijgen een rel zijn en onmogelijk kunnen werken, hoewel ik de eerste ben die zich aanpast aan nieuwe technologie.
lezen bezit je

VEELGESTELDE VRAGEN VAN CONSUMENTEN

Waarom opblazen met stikstof?

Zuurstof is de ergste vijand van uw band. Lucht bestaat voor ongeveer 78% uit stikstof, 21% zuurstof en 1% overig. Stikstof is inert, niet brandbaar en niet corrosief. Zuurstof daarentegen is een destructief element. Wanneer banden worden blootgesteld aan lucht, begint een langdurige en voortdurende achteruitgang - de oxidatie van het rubber in de band. Wat gebeurt er in de loop van de tijd met een elastiekje? Het verliest zijn elasticiteit en sterkte. Dit proces vindt ook plaats in banden die met lucht zijn opgepompt, aangezien de zuurstof de rubbermoleculen aanvalt en van binnenuit werkt totdat de zuurstof de bandenstructuur en uiteindelijk het loopvlak binnendringt.

Is alle stikstofgas gelijk?

Nee, stikstof is verkrijgbaar bij stikstofgeneratoren in verschillende zuiverheden, over het algemeen variërend van 95% tot 99%.

Wat zijn de andere voordelen van stikstofinflatie?

Banden gaan langer mee

Uit wegtests blijkt dat banden die met stikstof zijn opgepompt langer meegaan en dat pech onderweg is verminderd.

Banden behouden hun druk langer

Stikstof diffundeert langzamer door de wanden van de band dan lucht, waardoor het drukverlies van de band tussen de inflatiecontroles aanzienlijk wordt verminderd. Te zachte banden slijten sneller. Een band die 10% te zacht is, verliest ongeveer 7% van zijn levensduur.

Vertraagt het "verouderings"proces

De sterkte van banden wordt beĂŻnvloed door oxidatie, hitte en druk. Banden worden verzwakt door het oxidatieproces, dit proces wordt versneld door de warmte die ontstaat door het rollen. Deze oxidatie wordt aangeduid als "vermoeidheid" en "veroudering". Met stikstof gevulde banden hadden twee keer de levensduur tot uitval in zowel veld- als laboratoriumtests.

"Elke dag verliezen we meer dan 2 miljoen liter benzine aan een schijnbaar onbelangrijk ding - een lage bandenspanning."

Amerikaans ministerie
van Energie

Betere brandstofprestaties en handling

Banden die goed zijn opgepompt, rollen beter dan te zachte banden en halen een beter brandstofverbruik. Banden die goed zijn opgepompt, reageren ook beter op stuurinput en handelen beter.

Velgen en wielen zijn bestand tegen roest

Stikstof geproduceerd door onze systemen is volledig droog en zonder vocht, velgen en wielen roesten minder snel.

Sterkere behuizingen betekenen meer herprofilering

Het gebrek aan oxidatie betekent dat de bandenconstructies sterker blijven en extra keren kunnen worden herprofileerd voor een langere levensduur van de band.

Hoe kom ik aan stikstof als ik onderweg ben

In een "noodgeval" vul je je banden gewoon bij met lucht. Laat ze later weer omzetten naar stikstof als je de kans krijgt.

#11 ·
Hieronder staat de standaard, nuchtere reactie op het N2-probleem. Ik ben het met elk woord eens (N2 zal niet helpen, maar ook niet schaden):

"[geciteerd van pischemist op eng-tips forums]

De vraag over stikstof in banden is ook in andere lijsten op het web aan de orde gekomen. Laat me een paar punten verduidelijken.

1. Lucht bestaat voor 78% uit stikstof, N2, en 21% zuurstof, O2. Dus zelfs als je lucht in de band doet, is het al 78% stikstof. Veel van de zogenaamde stikstofgeneratoren produceren niet veel meer dan 90% stikstof.

2. Bij relatief lage drukken (dwz bandenspanning) zullen N2, O2 en waterdamp zich allemaal gedragen als ideale gassen en PV=nRT volgen. De druk zal in dezelfde mate toenemen of afnemen als de temperatuur toeneemt of afneemt, ongeacht welk gas zich in de band bevindt. (Zelfs bij 300 psi, wat ongeveer 20 atm is, is er weinig afwijking van de idealiteit.) Daarom zijn de opmerkingen over N2 die niet van druk veranderen als de temperatuur verandert, ongegrond.

3. De snelheid van uitstroming (of diffusie) van een gas door een poreuze membraan hangt af van de molaire massa en tot op zekere hoogte van de moleculaire diameter. N2 en O2 zijn bijna even groot en N2 is lichter dan O2 (28 g/mol vs. 32 g/mol), dus als een van beide gassen uit de band zou stromen, zou stikstof het sneller doen. Gelukkig zijn banden zo ontworpen dat ze geen poreuze membranen zijn.

4. N2 en O2 hebben beide in wezen dezelfde soortelijke warmtecapaciteit, ongeveer 1,0 J/gK, en thermische geleidbaarheid, ongeveer 0,00026 W/cmK. Waterdamp heeft een soortelijke warmtecapaciteit van ongeveer 2 J/gK. Maar onthoud, waterdamp zal minder dan 1% van de lucht in de band uitmaken. Dus het idee dat N2 verschillende warmte-eigenschappen heeft, is ook ongegrond.

5. De ozon, O3, in de atmosfeer, die een verontreinigende stof op de grond is, zal uw banden veel meer beschadigen dan de O2 in de band. Laat bijvoorbeeld geen condoom een paar dagen in de lucht in Los Angeles liggen. Het zal veel kleine gaatjes ontwikkelen en zwakker worden.

spdracer22 zegt dat droge lucht de voorkeur heeft boven lucht met veel waterdamp. Als een band opwarmt, zal de zeer kleine hoeveelheid H2O die aanwezig is, in de damptoestand zijn, wat mogelijk zeer lichtjes bijdraagt aan de totale druk.

Verschillende mensen hebben gesuggereerd dat N2 in een hogedruktank draagbaarder is en geen elektriciteit nodig heeft. Dat zou logisch zijn, vooral voor vliegtuigbanden.

Ik zie geen reden om te geloven dat N2 een "betere rit" of "betere handling" zal opleveren.

De bottom line is dat er voor algemene personenautobanden of vrachtwagenbanden niets te winnen valt (behalve draagbaarheid) door stikstof te gebruiken in plaats van lucht. De grootste winst zal $$$ zijn van de bedrijven die stikstofbehandelingsapparatuur verkopen en de bandenhandelaren die zich richten op onwetende klanten. En wie is de grootste verliezer? Ja, de consument.

Ongeacht hoeveel je wilt dat een gas niet in druk toeneemt bij verwarming, het gaat gewoon niet gebeuren. De wetten van de chemie en de natuurkunde zijn altijd van toepassing. PV=nRT is altijd waar, voor elk gas, of het nu lucht, stikstof of waterdamp is. Zeggen dat een gas niet in druk toeneemt als de temperatuur stijgt, is onzin.

Maak je ook geen zorgen over het 'water' in de lucht. Het bestaat als waterdamp, een gas, en maakt gewoon deel uit van de totale druk in de band. Als de band opwarmt, blijft de waterdamp een gas en wordt deze beheerst door de vergelijking PV=nRT, net als lucht, die voor 78% uit stikstof bestaat.

Elk gas zal uit een band ontsnappen, ongeacht, zolang de druk in de band groter is dan de druk buiten de band. De gasmoleculen zullen met een zeer lage snelheid door de wanden van de band diffunderen. Het maakt niet uit wat het gas is, hoewel er kleine verschillen zijn tussen de diffusiesnelheden van zuurstof en stikstof. Omdat stikstof iets minder massief is dan zuurstof (28 g/mol vs. 32 g/mol), voorspelt de wet van Graham dat stikstof iets sneller zal diffunderen dan zuurstof.

De bottom line is dat je de wetenschap niet opzij kunt zetten ten gunste van hype en wishful thinking."

#13 ·
Har-umph!!! Alexander, dat noem ik nou "voedsel voor de geest". Hoewel ik zou denken dat meer banden voortijdig slijten door uitlijningsproblemen en gebrek aan goede bandenrotatie dan door onderinflatie, maar ik zou het mis kunnen hebben! Ik weet dat ik veel kilometers van mijn banden heb afgesleten door gebrek aan goede zorg. Achteraf is het makkelijk praten, zeggen ze. Meestal, na het vervangen van een complete set banden na slechts 40.000 mijl, heb ik tegen mezelf gezegd "nou, zo dom zal ik NOOIT meer zijn", maar raad eens? Ongeveer 40.000 mijl later . . . :eek: De arme dingen hadden niet eens een kans om te oxideren! Ze waren slachtoffers van de rubberen slager.

Misschien zullen "Consumer Reports" of een autotijdschrift als "Motor Trend" wat onderzoek doen naar de voordelen van stikstofinflatie en de praktijk geloofwaardigheid geven door een artikel te publiceren. Ik zie de kop al voor me! "Met stikstof gevulde banden - Hit of Mythe" ;)

#14 ·
Nou, dat noem ik een informatief bericht, Joe. Hartelijk dank. Ik hoop dat je het niet erg vindt als ik je bericht leen om het woord op een ander forum te verspreiden.

Aan iedereen op dit forum: neem de woorden van csimo als evangelie. Ik heb hem nog nooit een onwaar woord horen zeggen.

#15 ·
ejmpgh said:
Misschien zullen "Consumer Reports" of een autotijdschrift als "Motor Trend" wat onderzoek doen naar de voordelen van stikstofvulling en de praktijk geloofwaardigheid geven door een artikel te publiceren. Ik kan de kop nu al zien! "Met stikstof gevulde banden - Hit of, Mythe" ;)
HĂ© buurman! :D Ik had zelf nagedacht over een overstap naar nitro. Een vriend op het werk zei dat hij het voor $15/band had laten doen. Klinkt een beetje veel voor mij. Als het maar $5/band was, zou ik het wel willen proberen. Over welke bandenhandelaar heb je het, en hebben ze je een prijs en een tijdschatting gegeven? Je zou denken dat deze "procedure" meer door de media zou worden behandeld. Met de voor- en nadelen die hier in je draad worden gepresenteerd, ben ik nu meer in de war over de voordelen dan voorheen. Ik zou me echter ook moeten aansluiten bij de beoordeling van csimo... ik kan niet zeggen dat ik hem ooit mis heb zien zitten. :cool: De "Met stikstof gevulde banden - Hit of, Mythe" zou een geweldige draad-titel zijn geweest! heh-heh! Misschien komt dit probleem ooit in de "Mythbusters"-show. :p Je "medeburger uit Burrell", Pug

#16 ·
Hallo Pug,

Highland Tire (Natrona Hts.) biedt de Nitro Fix aan voor ongeveer $6,00 per band (denk ik). Ze hebben een brochure waarin de "voordelen" van met stikstof gevulde banden worden aangeprezen, waardoor de procedure de grootste innovatie sinds gesneden brood lijkt.
MAAR . . . na het lezen van csimo's bericht denk ik dat mijn geld beter besteed zou zijn aan "slangenolie" (of uitlaatlagersmering zoals een man zei!) Ik denk dat de echte kicker is dat "lucht" al voor ongeveer 80% uit stikstof bestaat! (ha-rumph). En wat betreft het "vochtprobleem" (d.w.z. "waterdamp"), de invloed ervan op de bandenspanning is verwaarloosbaar (tenzij je je banden vult met een tuinslang) Om niet kieskeurig te zijn . . waterdamp zijn piepkleine druppeltjes WATER die in de lucht zweven als gevolg van verdamping. Deze waterdamp kan net als lucht worden samengeperst, maar condenseert tot grotere waterdruppels nadat het lucht/watermengsel is afgekoeld. De enige keer dat water een echt gas is, is wanneer het STOOM is, wat water is dat is verwarmd tot 212 graden F (of hoger in druksystemen zoals boilers, enz.). De meeste commerciële luchtcompressoren hebben filters in hun afvoerleidingen geïnstalleerd om waterdamp, olie en andere verontreinigingen te verwijderen, of hebben als accessoire een gekoelde luchtdroger die hetzelfde doel dient. Omgekeerd hebben de meeste mensen met kleine luchtcompressoren voor thuis (het soort dat bijvoorbeeld voor Sears wordt gemaakt) geen dergelijke filters en ZULLEN waterdamp in de band laten komen zonder nadelige gevolgen voor de druk of de prestaties.
Dus, na het lezen van de berichten en meningen van deze fijne groep Ridge-eigenaren, heb ik geconcludeerd dat de anti-stikstofleden een "waterdichte" zaak hebben tegen met stikstof gevulde banden. (Sorry voor de woordspeling. Ik kon het niet laten:rolleyes: )

#17 ·
Ik kan bevestigen dat COSTCO (Can) een N2-vulling aanbiedt bij aankoop van banden zonder extra kosten, samen met andere voordelen zoals daaropvolgende rotaties. Ik was op dat moment bezig met het bepalen van de prijzen van Ice-X's en wintervelgen voor onze '06 Civic.

Terzijde. Ik ging op een dag voor het eerst de bandenspanning van de Ridgeline controleren en ontdekte dat de doppen zo strak op de ventielen zaten dat ik ze niet kon bewegen. Dus ik ging langs de dealer en ze hadden moeite om ze los te krijgen. Ik ben dol op de RL. Hoeveel andere voertuigen leveren stalen ventielen en doppen als standaarduitrusting?

#19 ·
Hound said:
Ik kan bevestigen dat COSTCO (Can) een N2-vulling aanbiedt bij de aankoop van banden zonder extra kosten, samen met andere voordelen zoals daaropvolgende rotaties. Ik was op dat moment bezig met het prijzen van Ice-X's en wintervelgen voor onze '06 Civic.

Terzijde. Ik ging op een dag voor het eerst de bandenspanning van de Ridgeline controleren en ontdekte dat de doppen zo vast op de ventielen zaten dat ik ze niet kon bewegen. Dus ik ging langs de dealer en ze hadden moeite om ze los te krijgen. Ik ben dol op de RL. Hoeveel andere voertuigen leveren stalen ventielen en doppen als standaarduitrusting?
Ergens hier in het forum vind je het probleem met de vastzittende ventieldopjes. Honda heeft vervangende PLASTIC doppen verstuurd omdat de verschillende metalen reageerden met de metalen ventielsteel, waardoor ze vast kwamen te zitten. De dealer heeft de vervanging waarschijnlijk voor je gedaan... hebben ze het niet vermeld?

Mijn dealer zei dat de waterdamp :eek: die uit het ventiel lekt, fungeert als katalysator om de schroefdraad van de twee verschillende metalen chemisch te laten versmelten. Misschien hadden we dat probleem niet als Honda N2 in de banden had gedaan af fabriek. :p ;)

Hier gaan we weer... :rolleyes:

#20 ·
Pug, de kwestie van de plastic dop is per regio afgehandeld. Degenen onder ons in de niet-sneeuw-, niet-zoutzones hebben de nieuwe doppen niet ontvangen. Dus Hound heeft ze mogelijk niet ontvangen.

#21 ·
Webwader said:
Pug, het probleem met de plastic doppen werd per regio opgelost. Degenen van ons in de niet-sneeuw-, niet-zoutzones ontvingen de nieuwe doppen niet. Dus Hound heeft ze mogelijk niet ontvangen.
Hopelijk heeft de dealer waar Hound zijn RL naartoe bracht om de vastzittende doppen te verwijderen, de noodzaak ervan ingezien en ze voor hem verwisseld. Maar de dealer HAD zijn originele metalen doppen als "aandenken" terug moeten geven. ;)

Hound, je noemde Costco (Can)? Ik neem aan dat je in Canada bent? Ik weet niet of de vervanging van de ventieldopjes daar is uitgegeven.

In ieder geval, als je de metalen doppen nog op de ventielen hebt, koop dan een plastic set en zet die erop. Ze zijn niet zo "cool", maar ze raken niet zo vast als de metalen. :cool:

#22 ·
Pug said:
In ieder geval, als je nog de metalen doppen op de ventielen hebt, haal dan een plastic set en zet ze erop. Ze zijn niet zo "cool", maar ze zullen niet vast komen te zitten zoals de metalen. :cool:
Of controleer gewoon maandelijks je banden op zijn minst zoals iedereen zou moeten doen en metalen doppen blijven "schroefbaar".;)

#23 ·
RedrockRT said:
Misschien zou "lachgas" beter zijn. Tenminste, als je betrokken bent bij "Road Rage", kun je stoppen en aan je ventielschaft snuffelen, kalmeren en vrolijk weer op weg zijn! :D
Niet alleen dat, maar je zou de NO uit de banden in het inlaatspruitstuk kunnen laten ontsnappen en VEEL pk's kunnen maken... voor een korte periode totdat je zuigers gefrituurd zijn...

#24 ·
djeaux said:
Niet alleen dat, maar je zou de NO uit de banden in het inlaatspruitstuk kunnen laten bloeden en VEEL pk's kunnen maken... voor een korte periode totdat je zuigers gefrituurd zijn...
Zoals ik me herinner in de scheikunde op de middelbare school, is stikstof niet brandbaar... Stikstof (N ) vormt meer dan 78 procent van de atmosfeer van de aarde. Het zal niet branden of de verbranding ondersteunen. Het kan door geen van de zintuigen worden gedetecteerd en het is niet giftig. Hoewel het vaak een inert gas wordt genoemd omdat het niet gemakkelijk oxideert, vormt het niettemin veel verbindingen.

#25 · (Edited)
kanji said:
Zoals ik me herinner in de scheikunde op de middelbare school, is stikstof niet brandbaar... Stikstof (N ) vormt meer dan 78 procent van de atmosfeer van de aarde. Het zal niet branden of de verbranding ondersteunen. Het kan door geen van de zintuigen worden gedetecteerd en is niet giftig. Hoewel het vaak een inert gas wordt genoemd omdat het niet gemakkelijk oxideert, vormt het toch veel verbindingen.
Ahhh ja! Maar hoewel de stikstof in N2O ("lachgas", juister: distikstofmonoxide, of "lachgas") niet brandbaar is, komt er bij het afbreken van N2O bij hoge temperaturen veel zuurstof vrij om de brandstof te helpen verbranden en mogelijk "de zuigers te bakken". ;)En aangezien we "kieskeurig" worden... wordt lachgas niet in vloeibare vorm bewaard... ?

#26 ·
Hound said:
Terzijde. Ik ging op een dag voor het eerst de luchtdruk van de Ridgeline controleren en ontdekte dat de doppen zo strak op de ventielen zaten dat ik ze niet kon bewegen. Dus ik ging langs de dealer en ze hadden moeite om ze los te krijgen. Ik ben dol op de RL. Hoeveel andere voertuigen bieden stalen ventielen en doppen als standaarduitrusting?
Ik herinner me dat de metalen doppen afgelopen zomer of herfst zijn vervangen door plastic doppen, omdat ze zouden corroderen en moeilijk te verwijderen zouden zijn. Ik herinner me dat ik de mijne vorig jaar per post heb ontvangen.