Re: Heeft iemand heleum geprobeerd?
franc944 said:
Wat de heck dacht ik dat ik het zou vragen.
Ik kende een monteur die vrouwen geld liet betalen om de lucht in hun banden te verwisselen van "zomerlucht" naar winterlucht".
Hij deed dit nadat hij kosten in rekening had gebracht voor het smeren van "geluiddemperlagers".
Ik spot niemand, ik denk gewoon dat een deel van de dingen die we in rekening gebracht krijgen een rel zijn en onmogelijk kunnen werken, hoewel ik de eerste ben die zich aanpast aan nieuwe technologie.
lezen bezit je
VEELGESTELDE VRAGEN VAN CONSUMENTEN
Waarom opblazen met stikstof?
Zuurstof is de ergste vijand van uw band. Lucht bestaat voor ongeveer 78% uit stikstof, 21% zuurstof en 1% overig. Stikstof is inert, niet brandbaar en niet corrosief. Zuurstof daarentegen is een destructief element. Wanneer banden worden blootgesteld aan lucht, begint een langdurige en voortdurende achteruitgang - de oxidatie van het rubber in de band. Wat gebeurt er in de loop van de tijd met een elastiekje? Het verliest zijn elasticiteit en sterkte. Dit proces vindt ook plaats in banden die met lucht zijn opgepompt, aangezien de zuurstof de rubbermoleculen aanvalt en van binnenuit werkt totdat de zuurstof de bandenstructuur en uiteindelijk het loopvlak binnendringt.
Is alle stikstofgas gelijk?
Nee, stikstof is verkrijgbaar bij stikstofgeneratoren in verschillende zuiverheden, over het algemeen variërend van 95% tot 99%.
Wat zijn de andere voordelen van stikstofinflatie?
Banden gaan langer mee
Uit wegtests blijkt dat banden die met stikstof zijn opgepompt langer meegaan en dat pech onderweg is verminderd.
Banden behouden hun druk langer
Stikstof diffundeert langzamer door de wanden van de band dan lucht, waardoor het drukverlies van de band tussen de inflatiecontroles aanzienlijk wordt verminderd. Te zachte banden slijten sneller. Een band die 10% te zacht is, verliest ongeveer 7% van zijn levensduur.
Vertraagt het "verouderings"proces
De sterkte van banden wordt beĂŻnvloed door oxidatie, hitte en druk. Banden worden verzwakt door het oxidatieproces, dit proces wordt versneld door de warmte die ontstaat door het rollen. Deze oxidatie wordt aangeduid als "vermoeidheid" en "veroudering". Met stikstof gevulde banden hadden twee keer de levensduur tot uitval in zowel veld- als laboratoriumtests.
"Elke dag verliezen we meer dan 2 miljoen liter benzine aan een schijnbaar onbelangrijk ding - een lage bandenspanning."
Amerikaans ministerie
van Energie
Betere brandstofprestaties en handling
Banden die goed zijn opgepompt, rollen beter dan te zachte banden en halen een beter brandstofverbruik. Banden die goed zijn opgepompt, reageren ook beter op stuurinput en handelen beter.
Velgen en wielen zijn bestand tegen roest
Stikstof geproduceerd door onze systemen is volledig droog en zonder vocht, velgen en wielen roesten minder snel.
Sterkere behuizingen betekenen meer herprofilering
Het gebrek aan oxidatie betekent dat de bandenconstructies sterker blijven en extra keren kunnen worden herprofileerd voor een langere levensduur van de band.
Hoe kom ik aan stikstof als ik onderweg ben
In een "noodgeval" vul je je banden gewoon bij met lucht. Laat ze later weer omzetten naar stikstof als je de kans krijgt.