Zie
deze post over het onderwerp.
Detectie bergafwaarts - Net als bij heuveldetectie is detectie bergafwaarts ook gebaseerd op berekeningen van de rijweerstand. Er wordt echter ook rekening gehouden met de manier waarop het rempedaal wordt bediend. Bij het bergafwaarts rijden hoeft de bestuurder daarom niet handmatig in te grijpen in de versnellingskeuze met een mogelijke terugschakeling om een verhoogd motorremsysteem te bereiken.
Het elektronische systeem gebruikt de volgende invoerparameters om te detecteren of en wanneer een overeenkomstige terugschakeling naar de volgende lagere versnelling ter ondersteuning van de remkracht of een opschakelvergrendeling vereist is; belastingspositie van het gaspedaal, voertuigsnelheid, bediening van het rempedaal, helling bergafwaarts/rijweerstand.
Bedankt voor die link naar een geweldige samenvatting van de werking van de transmissie,
@zroger73.
Ik rijd wekelijks een helling af en heb moeite om mijn snelheid tussen 25-30 mph te houden. Het is niet zo'n lange afdaling en duurt slechts 30-45 seconden.
In eerste instantie hield ik het in "D" en trapte ik gewoon in korte stappen op de rem als mijn snelheid boven de 30 mph kwam. Ik houd nooit constante druk op de rem. Dit vereiste veel remhandelingen op de weg naar beneden. Ik heb nooit echt automatische terugschakeling opgemerkt, maar ik had mijn ScanGauge niet in mijn eerdere ritten.
Toen begon ik handmatig terug te schakelen naar de 3e versnelling en dat hielp, maar ik moest nog steeds een paar keer op de rem trappen.
De laatste tijd ben ik teruggeschakeld naar de 2e versnelling en kan ik 25 mph aanhouden bij 4.000 tpm zonder de rem te gebruiken.
Ik neem aan dat ik me afvraag wat hier automatisch zou moeten gebeuren.
Ik zal moeten experimenteren met hoe deze "Detectie bergafwaarts"-functie werkt. Tijdens mijn volgende rit laat ik hem in "D" staan en pas ik stapsgewijs remmen toe om de gewenste snelheid te behouden, terwijl ik mijn ScanGauge in de gaten houd, en kijk of er automatische terugschakeling plaatsvindt.