Honda Ridgeline Owners Club Forums banner
1 - 20 of 31 Posts

Dan Galloway

· Registered
2021 Black Edition
60 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik heb hier veel berichten gelezen over de 9-versnellingsbak. Ik begin eraan te wennen in mijn 21 BE na 16.000 mijl. Met één uitzondering... Als ik snel optrek vanuit stilstand tot ongeveer 40 mph en het gas loslaat, lijkt hij in de versnelling te blijven en geeft hij me motorremmen terug tot ongeveer 30 voordat hij opschakelt om zich te settelen. Elke andere automatische transmissie die ik op deze manier heb bestuurd, laat de versnelling onmiddellijk los en rolt gewoon door bij 40 mph en ik ga er rustig weer in. Is dit normaal? Kan de Honda-dealer hier iets aan aanpassen?

Ik heb hier veel berichten gelezen over de 9-versnellingsbak. Ik begin eraan te wennen in mijn 21 BE na 16.000 mijl. Met één uitzondering..
Als ik snel optrek vanuit stilstand tot ongeveer 40 mph en het gas loslaat, lijkt hij in de versnelling te blijven en geeft hij me motorremmen terug tot ongeveer 30 voordat hij opschakelt om zich te settelen. Elke andere automatische transmissie die ik op deze manier heb gereden, laat de versnelling onmiddellijk los en rolt gewoon door bij 40 mph en ik ga er weer in.
Is dit normaal? Kan de Honda-dealer hier iets aan aanpassen?
Ik ben niet blij met het schakelen van mijn transmissie uit 2022, wat ik niet begrijp, is dat het dezelfde transmissie is die wordt gebruikt in BMW, Benz en andere Tier1-SUV's en -auto's, ZF-transmissie, niet Jetco. Ik hoop dat Honda het programma snel zal updaten

Ik ben niet blij met het schakelen van mijn transmissie uit 2022, wat ik niet begrijp is dat het dezelfde transmissie is die wordt gebruikt in BMW, Benz en andere tier1-SUV's en -auto's, ZF-transmissie, niet Jetco. Ik hoop dat Honda het programma snel zal updaten
Het is NIET dezelfde transmissie. Gewoon dezelfde fabrikant. De BMW / MB hebben beide een motor voorin met een longitudinaal gemonteerde motor (de krukas loopt van voor naar achter) met RWD / AWD. De Ridgeline is dwars gemonteerd (krukas loopt van links naar rechts) met FWD / AWD.

Als ik snel optrek vanuit stilstand tot ongeveer 40 mph en het gas loslaat, lijkt hij in de versnelling te blijven en geeft hij me motorremming terug tot ongeveer 30 voordat hij opschakelt om zich te settelen. Elke andere automatische transmissie die ik op deze manier heb gereden, laat de versnelling onmiddellijk los en rolt gewoon door bij 40 mph en ik ga er weer in.
is dit normaal?
Ja. Wanneer u snel optrekt, gaat de transmissie ervan uit dat u sportief of agressief wilt rijden en zal tijdelijke wijzigingen aanbrengen in het schakelgedrag. Transmissies die dat niet doen, zijn niet zo intelligent.

Hoewel 99,9% van de bestuurders deze situatie nooit zal tegenkomen, zullen de veranderingen in het schakelen van de transmissie zeer duidelijk worden als u het voertuig zeer agressief in de buurt van zijn limieten bestuurt, zoals u zou doen in autocross. Met name als u het gaspedaal intrapt, op de remmen gaat staan en herhaaldelijk snel aan het stuur draait, zult u denken dat de transmissie in de lage versnelling vastzit, omdat de motor zelfs nadat u het gaspedaal loslaat nog enkele seconden in de buurt van de rode lijn zal staan totdat hij detecteert dat uw rijgedrag weer normaal is. :)

Zie deze post over het onderwerp.

Kan de Honda-dealer hier iets aan aanpassen?
Nee.

Zie deze post over het onderwerp.

Detectie bergafwaarts - Net als bij heuveldetectie is detectie bergafwaarts ook gebaseerd op berekeningen van de rijweerstand. Er wordt echter ook rekening gehouden met de manier waarop het rempedaal wordt bediend. Bij het bergafwaarts rijden hoeft de bestuurder daarom niet handmatig in te grijpen in de versnellingskeuze met een mogelijke terugschakeling om een ​​verhoogd motorremsysteem te bereiken.
Het elektronische systeem gebruikt de volgende invoerparameters om te detecteren of en wanneer een overeenkomstige terugschakeling naar de volgende lagere versnelling ter ondersteuning van de remkracht of een opschakelvergrendeling vereist is; belastingspositie van het gaspedaal, voertuigsnelheid, bediening van het rempedaal, helling bergafwaarts/rijweerstand.
Bedankt voor die link naar een geweldige samenvatting van de werking van de transmissie, @zroger73.

Ik rijd wekelijks een helling af en heb moeite om mijn snelheid tussen 25-30 mph te houden. Het is niet zo'n lange afdaling en duurt slechts 30-45 seconden.

In eerste instantie hield ik het in "D" en trapte ik gewoon in korte stappen op de rem als mijn snelheid boven de 30 mph kwam. Ik houd nooit constante druk op de rem. Dit vereiste veel remhandelingen op de weg naar beneden. Ik heb nooit echt automatische terugschakeling opgemerkt, maar ik had mijn ScanGauge niet in mijn eerdere ritten.

Toen begon ik handmatig terug te schakelen naar de 3e versnelling en dat hielp, maar ik moest nog steeds een paar keer op de rem trappen.

De laatste tijd ben ik teruggeschakeld naar de 2e versnelling en kan ik 25 mph aanhouden bij 4.000 tpm zonder de rem te gebruiken.

Ik neem aan dat ik me afvraag wat hier automatisch zou moeten gebeuren.

Ik zal moeten experimenteren met hoe deze "Detectie bergafwaarts"-functie werkt. Tijdens mijn volgende rit laat ik hem in "D" staan ​​en pas ik stapsgewijs remmen toe om de gewenste snelheid te behouden, terwijl ik mijn ScanGauge in de gaten houd, en kijk of er automatische terugschakeling plaatsvindt.

Probeer constante, zachte druk op het rempedaal uit te oefenen. Terwijl u dit doet, kunt u meestal voelen wanneer de transmissie terugschakelt en de remdruk indien nodig aanpassen.

Als u meer motorrem wilt, probeer dan de s-modus. Omdat deze elke versnelling langer vasthoudt, op en neer, is het gemakkelijker te voorspellen wat de transmissie doet.

Ik heb hier veel berichten gelezen over de 9-versnellingsbak. Ik begin eraan te wennen in mijn 21 BE na 16.000 mijl. Met één uitzondering...
Als ik snel optrek vanuit stilstand tot ongeveer 40 mph en het gas loslaat, lijkt hij in de versnelling te blijven en geeft hij me motorremming terug tot ongeveer 30 voordat hij opschakelt om zich te settelen. Elke andere automatische transmissie die ik op deze manier heb bestuurd, laat de versnelling onmiddellijk los en rolt gewoon door bij 40 mph en ik ga er weer in.
Ik vind dat de transmissie goed werkt met mijn rijstijl. Ik heb een Jekyll en Hyde-stijl als ik aan het hypermilen ben of de rl als een raceauto bestuur. Ik vind dat hij het allebei redelijk goed doet, vooral als je de computer een heads-up geeft. Als je je agressief voelt, klik dan in de s-modus. Hij zal elke versnelling verder en consistenter dragen. Maar zelfs zonder dat past hij zich in de d-modus goed aan volgasuitbarstingen aan en daarna keert hij terug naar de reguliere geplande programmering. Als je niet tevreden bent met wat de transmissie doet, gebruik dan de paddles. Daar zijn ze voor. Na je volgasuitbarsting en als je loslaat, klik je op de rechter paddle om een opschakeling te bevelen.

We moeten wat DNA delen. Ik rijd meestal voorzichtig om mijn brandstofverbruiksrecord te evenaren of te verbeteren na elke tankbeurt. Als ik echter een inefficiënte manoeuvre uitvoer, heb ik het gevoel dat het doel voor de week "verpest" is, dan trap ik hem bij elke stop op zijn staart en laat pas los als ik de snelheidslimiet heb bereikt voor de rest van die tank. ;)

Discussion starter · #12 ·
Zroger73, dat is een zeer goede beschrijving van mijn rijstijl ook. Probleem is dat ik rijd op de mpg-meter om een nieuw mpg-niveau te halen. Soms vereist dit veel manoeuvreren met het gaspedaal, wat de rit een beetje inconsistent maakt. Dat weet ik door de frequente opmerkingen (om het netjes te zeggen) van mijn wederhelft op de passagiersstoel. 😊

Doet me denken aan mijn bandleider op de middelbare school die lichte spierspasmen had. Wanneer hij de bus bestuurde op bandreizen, kwam zijn rechtervoet regelmatig van het gaspedaal af, waarna hij compenseerde door het gaspedaal volledig in te trappen, wat voor een aantal misselijkmakende ritten zorgde. Ik denk niet dat die bus ooit een constante snelheid aanhield, omdat hij zelfs op vlak terrein constant aan het uitrollen en accelereren was. Gelukkig leek zijn remvermogen niet te worden beïnvloed, hoewel hij dezelfde voet gebruikte. :)

Ik dacht dat de 9-versnellingsbak een opstapje was naar een 10-versnellingsbak van Honda. Ik dacht dat ik dit hier een tijdje geleden had gelezen toen ze overstapten van 6 naar 9. Omdat 2023 het 4e productiejaar is met deze transmissie, zal de vernieuwde 2024 de nieuwe 10-versnellingsbak hebben?

Ik dacht dat de 9-versnellingsbak een opstapje was naar een 10-versnellingsbak van Honda. Ik dacht dat ik dit hier een tijdje geleden had gelezen toen ze overstapten van 6 naar 9. Omdat 2023 het 4e productiejaar is met deze transmissie, zal de vernieuwde 2024 de nieuwe 10-versnellingsbak hebben?
Nagenoeg zeker - de 2022 MDX kreeg hem en de 2023 Pilot zou de volgende moeten zijn, gevolgd door de 2024 Ridgeline. De 2018 Odyssey was de eerste 3.5L/10AT-combinatie, maar die was alleen FWD. De eerste 3.5L/10AT/AWD-combinatie is de 2022 MDX.

Nagenoeg zeker - de 2022 MDX kreeg het en de 2023 Pilot zou de volgende moeten zijn, gevolgd door de 2024 Ridgeline. De 2018 Odyssey was de eerste 3.5L/10AT-combinatie, maar die was alleen FWD. De eerste 3.5L/10AT/AWD-combinatie is de 2022 MDX.
De enige kanttekening hier is de prijs. Als Honda de ZF9 voor aanzienlijk minder geld kan verwerven dan het kost om hun eigen AT10 in eigen huis te bouwen, dan kan de ZF9 langer blijven dan we zouden willen. Ook als Honda contractuele verplichtingen heeft om een minimum aantal ZF9-eenheden te kopen, zou dat ook een rol kunnen spelen.

Ik blijf echter optimistisch dat we de AT10 in de 2024 G3 Ridgeline zullen zien.

Ik heb hier veel berichten gelezen over de 9-versnellingsbak. Ik begin eraan te wennen in mijn 21 BE na 16.000 mijl. Met één uitzondering..
Als ik snel optrek vanuit stilstand tot ongeveer 40 mph en het gas loslaat, lijkt hij in de versnelling te blijven en geeft hij me motorremmen terug tot ongeveer 30 voordat hij opschakelt om zich te settelen. Elke andere automatische transmissie die ik op deze manier heb bestuurd, laat de versnelling onmiddellijk los en rolt gewoon door bij 40 mph en ik ga er weer in.
Ja, het is normaal. Mijn 2020 RTL-E doet hetzelfde, het gebrul van de motor "Jake Braking" is muziek in mijn oren (misschien niet nuttig voor de motor) de transmissie houdt de lagere versnelling vast totdat ik het gaspedaal aanpas aan de snelheid die ik wil.

Ja, het is normaal. Mijn 2020 RTL-E doet hetzelfde, het gebrul van de motor "Jake Braking" is muziek in mijn oren (misschien niet handig voor de motor) de transmissie houdt de lagere versnelling vast totdat ik het gaspedaal aanpas aan de snelheid die ik wil.
Mijn 2022 doet hetzelfde, heb nog nooit gehad dat een voertuig zich zo gedroeg in 60 jaar rijden - soms verontrustend... Voelt alsof de auto probeert op te schakelen maar het niet doet.

Het duurt even om eraan te wennen. De aarzeling van de hond tussen 8>7 en 5>4 is de transmissie die de motorsnelheid aan de wegsnelheid aanpast, vergelijkbaar met de handmatige heel-toe-techniek die door coureurs wordt gebruikt.

1 - 20 of 31 Posts