Honda Ridgeline Owners Club Forums banner

ATF-aftapprocedure/-interval

5.7K views 12 replies 6 participants last post by  rollinhonda  
#1 ·
Er is veel discussie op dit forum over het aftappen/vullen van ATF, maar help me hiermee. Toen ik naar mijn lokale dealer ging en "een transmissieservice" volgens de MM aanvraagde, tapten ze de 3+ qt af en vervingen deze, rekenden me $100 en zeiden dat ik terug moest komen als de MM het zei. Betekent dit dat Honda akkoord gaat met het vervangen van 1/3 van de vloeistof bij elke servicebeurt? Ik heb nog nooit gehoord van een servicecentrum, dealer of onafhankelijke partij die routinematig 3x aftapt/vult, tenzij de klant dit aanvraagt of tenzij je een volledige "power" flush koopt. Ik doe het echter zelf 3x, omdat ik geen $300+ wil uitgeven aan een transmissieservice.

#2 ·
Ja, als je de MM volgt en de aftap + vulling volgens het schema uitvoert, komt het goed. Dit is uitgaande van normale rijomstandigheden - als je veel trekt, of als je voldoet aan de vereisten voor zwaar gebruik zoals vermeld in de gebruikershandleiding, dan moet je de vloeistof vaker verversen.

Waar mensen de 3x aftap + vulling doen, is het meestal zo dat ze er eerder een andere vloeistof in hadden zitten, of als de vloeistof echt oud is (nooit onderhouden is). Dus de 3x verversing haalt bijna alle slechte vloeistof eruit.

Er is geen reden om een 3x verversing te doen bij normaal gebruik - je geeft alleen maar meer uit. Gebruik alleen Honda ATF-Z1 of de nieuwe ATF-DW1 vloeistof.

Chip H.

#3 ·
Als u een ouder model van vóór 2011 heeft (uw avatar toont geen model of jaar, wat verwarrend kan zijn voor leden die u proberen te helpen)
kan het zijn dat u Z1 en DW1 door elkaar hebt gehaald, het werkt wel, maar het is niet goed, u zult nog 2 of 3 keer moeten aftappen en vullen om 100% DW-1 vloeistof te hebben.

Het is beter om minstens 3 keer af te tappen en te vullen om nieuwe vloeistof te hebben, en dan slechts 1 keer af te tappen en te vullen om de 15.000 tot 20.000 mijl om altijd verse nieuwe vloeistof te hebben.

Dealers zullen geen 3 keer aftappen en vullen, en er is ergens een bulletin waar Honda daadwerkelijk 3 keer aftappen en vullen aanbeveelt. Dealers maken gewoon winst en gaan naar de volgende en zullen meer in rekening brengen voor extra aftappen en vullen.

Power flush (nee nee) voor Honda's is het veiliger om 3 keer af te tappen en te vullen, andere auto's kunnen de ATF-machine beter aan, waarbij ze de fittingen verwijderen, de auto laten draaien, hem op de machine aansluiten en vloeistof eruit loopt en er nieuwe inkomt totdat beide heldere slangen er schoon en rood uitzien, dit kan veiliger zijn, maar u moet Honda-vloeistof gebruiken en daarvoor kan het tot 16 quarts duren om het correct te doen en alle oude vloeistof volledig te verwijderen. Het is beter om de methode te gebruiken die ik eerder noemde.

Uw truck zal werken zoals hij is, maar als u de transmissie echt minimaal 300.000 mijl wilt laten werken, is het beter om de 3 keer aftappen en vullen te doen en één keer per 15.000-20.000 mijl en op de hoogte te blijven van de MM die dit meestal om de 40.000-45.000 mijl zal activeren.

#5 ·
Hier is de Honda-memo over de Honda-spoeling. 4 D&F's brengen je op ongeveer 88% DW-1.

#6 · (Edited)
OK, ik heb net 15.000 mijl gereden, nog geen codes voor het achterdifferentieel. Zouden er moeten zijn? Ik heb alle olie/filter bij 13K gedaan en de MM gereset (was op 15% voor de olie). Ik dacht dat ik alles wist wat ik moest weten over de MM, maar ik mis blijkbaar iets. Sorry, ik denk dat dit niet helemaal het juiste onderwerp is, maar ik ben schuldig aan luiheid.

#7 ·
Volgende keer zou ik gewoon de olie verversen en de MM resetten op 10 of 5%, het is erg moeilijk om de veranderingen te coördineren, vooral als de olie één keer per jaar wordt ververst.

#8 ·
De volgende keer zou ik gewoon de olie verversen en de MM resetten op 10 of 5%, het is erg moeilijk om de veranderingen te coördineren, vooral als de olie maar één keer per jaar wordt ververst.
Ik begrijp het verschil niet om het te resetten op 10% of 5% wanneer ik olie ververs, aangezien dit betrekking heeft op het verversen van de VTM4? Ik weet dat er verschillende factoren zijn die bepalen wanneer olie moet worden ververst, en dit wordt vertaald naar een percentage van het oliegebruik. Ik dacht dat de VTM4 kilometerstand-kritisch was en de laatste olieverversingsreset niet activeerde.

#10 ·
OK. Misschien is dat het wel. Ik dacht dat minder dan 15% het minimum was dat vereist is. Ik begrijp de voordelen van nog lager gaan, maar geconfronteerd met jaarlijkse veranderingen, houd ik me daar liever aan. Ik zou de MM later kunnen resetten, ook al heb ik een wijziging aangebracht bij 15%, maar het risico dat een oude hersenpan als de mijne vergeet om het later te resetten, is nog groter!

#11 ·
Ik heb één D&F gedaan bij ongeveer 80.000 mijl, direct nadat ik mijn vrachtwagen van een vorige eigenaar had gekocht. De enige registratie die ik had van het wisselen van de transmissievloeistof was één D&F bij ongeveer 45.000 mijl van de vorige eigenaar. Ik gebruikte Z1 voor die D&F omdat DW-1 nog niet beschikbaar was. Ik heb de drie D&F's gedaan bij ongeveer 90.000 mijl omdat ik specifiek een meerderheidswissel naar DW-1 wilde doen. Als je om de 30.000 mijl of zo een D&F doet, zit je helemaal goed voor normaal gebruik. Ik denk dat de MM niet eens om de eerste wissel vraagt tot 45.000 mijl en daarna om de 30.000. Ik heb nog een D&F gedaan bij ongeveer 110.000 mijl en ben van plan er vanaf hier een te doen bij elke derde olieverversing (of elke 20.000-22.000 mijl).